OV-chipkaart

Een OV-chipkaart is een pas waarmee je met al het openbaar vervoer in Nederland kunt reizen. Je hebt wel geld (saldo) nodig op je kaart. Je kunt kiezen uit een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart.

De anonieme kaart kun je met meer mensen gebruiken, maar niet tegelijkertijd. Als je af en toe met het openbaar vervoer reist of als je je persoonlijke gegevens niet bekend wilt maken, dan is de anonieme OV-chipkaart waarschijnlijk handig voor jou.

Je hebt een persoonlijke OV-chipkaart nodig als je automatisch geld op je OV-chipkaart wilt zetten of als je gebruik wilt maken van bijvoorbeeld het studentenreisproduct. Ook als je gebruik wilt maken van andere bus-, tram, metro- of treinabonnementen.

Zorg dat er voldoende geld (saldo) op je kaart staat. Je kunt saldo op je OV-chipkaart zetten via ov-chipkaart.nl/saldo-bestellen of bij een kaartautomaat bij jou in de buurt. De dichtstbijzijnde kaartautomaat vind je via hier.

 

Wil je zeker weten dat er altijd voldoende saldo op je kaart staat? Kies dan voor ‘automatisch opladen’. Zodra het saldo op je kaart lager is dan nul euro, wordt er automatisch een vast bedrag (€ 10, € 20 of €50) opgeladen via je bankrekening. Van te voren stel je zelf in vanaf welke rekening en voor welk bedrag. Op deze manier heb je altijd voldoende saldo om te reizen. Automatisch opladen regel je via Mijn OV-chip.

Om te kunnen reizen moet minimaal het instaptarief op je kaart staan. De instaptarieven zijn:

Bus, tram, metro: €4

Trein(NS): €20

Trein(Arriva/Syntus) en bus (Qliner Arriva): €10

Je checkt in door je OV-chipkaart tegen de lezer van het poortje of de paal te houden. Je hoort dan een piepje en het scherm geeft aan dat je ingecheckt bent.

Aan het einde van je rit check je op dezelfde manier uit. Je hoort twee keer een piepje. Op het scherm zie je dat je uitcheckt. Stap je over naar een andere vervoerder? Check dan eerst uit bij de ene vervoerder en daarna weer in bij de andere vervoerder.

Heb je niet in- of uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat het poortje het niet deed of omdat je het vergeten bent? Dan heb je mogelijk te veel betaald. Bij een gemiste check-in of check-uit houdt de vervoerder namelijk het instaptarief in. Op uitcheckgemist.nl vraag je in drie simpele stappen je geld terug.

Je persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig. Op je OV-chipkaart zie je tot wanneer jouw kaart geldig is. Met een verlopen kaart kun je niet meer reizen

Als je OV-chipkaart is verlopen kun je deze laten vernieuwen. Een vernieuwde OV-chipkaart aanvragen doe je online via Mijn OV-chip. Je ontvangt je nieuwe kaart binnen ongeveer drie werkdagen.

Heb je een studentenreisproduct? Dan wordt dit automatisch overgezet op je nieuwe OV-chipkaart.

Is je OV-chipkaart kwijt of gestolen? Meld dit dan via Mijn OV-chip. Je kaart wordt (binnen 24 uur) geblokkeerd en is niet meer te gebruiken. Check dus altijd eerst of je hem wel echt kwijt bent.

Vraag vervolgens via Mijn OV-chip een vervangende kaart aan. Je ontvangt je vervangende kaart binnen ongeveer drie werkdagen.

Heb je een studentenreisproduct? Koop dan onderweg een anonieme OV-chipkaart en bestel het Tijdelijk studentenreisproduct online. Het staat binnen een uur voor je klaar op een ophaalautomaat.

Als je je studentenreisproduct hebt aangevraagd bij DUO kun je deze koppelen aan je persoonlijke ov-chipkaart via studentenreisproduct.nl. Bekijk hier meer informatie over het studentenreisproduct en het koppelen van het studentenreisproduct aan je persoonlijke ov-chipkaart.

  • Meld je aan voor de Uitcheck Gemist Alert. Je ontvangt dan een bericht als je een check-in of check-uit mist.

Waar kan ik hulp krijgen?

Heb je vragen over de OV-chipkaart? Of heb je hulp nodig bij het aanvragen of koppelen van jouw studentenreisproduct? Neem dan contact op met:

  • OV chipkaart – Voor vragen over het gebruik van je studentenreisproduct en/of ov-chipkaart. De klantenservice van OV Chipkaart is te bereiken via 0900 – 0980.
  • De Bibliotheek – In de meeste bibliotheken vind je een Informatiepunt Digitale Overheid waar je geholpen kunt worden met vragen over o.a. je OV-chipkaart en je studentenreisproduct. De hulp bij het Informatiepunt Digitale Overheid is gratis. Ook als je geen lid bent.
  • Het buurthuis, wijkcentrum of jongerenpunt – Loop je ergens tegenaan en heb je behoefte aan informatie of advies? Neem contact op met het buurthuis, wijkcentrum of jongerenpunt bij jou in de buurt.